שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע מרפא פגיעות מוח



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע מרפא פגיעות מוח

מחקר בבעלי חיים בוחן שיטה לשחזור תאי מוח שהומתו על ידי שבץ או מחלות נוירולוגיות אחרות.

חוקרים ורופאים חולמים מזה זמן רב לסייע לריפוי העצמי של המוח הפגוע באמצעות יצירת נוירונים חדשים. כעת, מחקר חדשני שמומן על ידי המכון הלאומי לבריאות של ארה"ב פורסם בכתב העת Nature Medicine. הגילויים במחקר זה עשויים להפוך מטרה זו למציאות בזמן הקרוב ביותר. קבוצת חוקרים פיתחה שיטה טיפולית המעלה בצורה דרסטית את ייצור תאי העצב בעכברים שמוחם נפגע משבץ.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

הטיפול מסתמך על שילוב בין שתי שיטות שנראו מבטיחות בתור טיפול לצמצום נזק נוירולוגי שנגרם עקב שבץ. הראשון כוללת ניתוח השתלת תאי גזע עצביים אנושיים באזור הפגוע, שם הם מתבגלים לנוירונים ותאי מוח אחרים. השני כרוך בניהול מרכיב בשם 3K3A-APC שהחוקרים מצאו כמסייע לצמיחת תאי גזע נוירונים בצלחת פטרי. עם זאת, לא ברור מה תהיה ההשפעה של המולקולה שנגזרו מחלבון אנושי בשם חלבון מופעל סי (APC) על בעלי חיים.

חודש לאחר השבץ, העכברים שעברו את שני סוגי הטיפולים הראו תוצאות הרבה יותר טובות גם ברמת התנועה וגם בפונקציונליות של החושים, זאת בהשוואה לעכברים שלא קיבלו שום טיפול או רק אחד מהם. בנוסף, רבים מתאי גזע שרדו והתפתחו לנוירונים בקרב העכברים שקיבלו 3K3A-APC.

"מחקר זה שנוהל על ידי אוניברסיטת דרום קליפורניה עשוי להוביל לפריצת דרך פוטנציאלית בדרך שבה אנו מטפלים בהשלכות של שבץ מוחי", הוסיף פרופסור ג'ים קואניג, מנהל תכנית במכון הארצי לבריאות העוסק במחלות נוירולוגיות ושבץ, שמימן את המחקר. "אם שיטה טיפולית זו עובדת בקרב בעלי חיים, זה עשוי לזרז בצורה משמעותית את תהליך ההחלמה של המטופלים".

החוקרים יצרו נזק מוחי הדומה לשבץ בעכברים על ידי שימוש זרימת הדם לחלק מסוים במוחם. לאחר שבוע – המקביל למספר חודשים בחיי אדם – הצוות הכניס תאי גזע לצד הרקמה המתה ונתן לעכברים מספר הזרקות של 3K3A-APC או פלצבו.

"כאשר נותנים לעכברים 3K3A-APC, זה פועל הרבה יותר טוב מאשר תאי הגזע לבדם", אמר בריסלב זלוקוביק, רופא ופרופסור באוניברסיטת דרום קליפורניה שהוביל את המחקר. "הראינו ש-3K3A-APC מסייע לתאים להמיר את עצמם לנוירונים וליצור חיבורים מבניים ותפקודיים עם מערכת העצבים של חיית המעבדה".

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

בכדי לאשר שתאי הגזע אכן אחראיים על השיפור בתפקודו של בעלי החיים, החוקרים נעזרו ברעלן ממוקד על מנת להרוג נוירונים שהתפתחו מתאי הגזע בקבוצה שונה של העכברים שקיבלו טיפול משולב. עכברים אלה הראו את אותם הביצועים המשופרים בבדיקות של תפקוד חושי ומוטורי לפני שקיבלו את הרעלן, אך איבדו את השיפור הזה מאוחר יותר, מתוך הנחה שהנוירונים שגדלו מהתאים המושתלים היו האחראיים והחיוניים לשיפור.

בניסוי נפרד, הצוות בדק את החיבורים בין הנוירונים שהתפתחו מתאי הגזע באזור המוח הפגום ותאי עצב באזור קרוב הנקרא קורטקס מוטורי ראשוני. לעכברים שקיבלו את תאי הגזע 3K3A-APC היו הרבה יותר חיבורים עצביים בשם סינפסות, המחברים את האזורים האלה מאשר בקרב עכברים שקיבלו את הפלצבו. בנוסף, כאשר הצוות גירה את כפותיהם של העכברים ברטט מכני, הנוירונים שגדלו מתוך תאי הגזע הגיבו הרבה יותר חזק בקרב בעלי החיים שעבור טיפול.

"כלומר, התאים המושתלים משתלבים מבחינה תפקודית במוחו של המאכסן לאחר הטיפול ב-3K3A-APC", מסביר ד"ר זלוקוביק. "אף אחד בתחום השבץ לא הראה זאת בעבר, כך שאני מאמינה שזה הולך להיות סטנדרט הזהב עבור המחקרים הבאים".

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

בימים אלה, 3K3A-APC נבדק במסגרת שלב שני בניסויים קליניים הממומנים על ידי המכון הלאומי למחלות נוירולוגיות ושבץ. הניסויים באים לבדוק האם לחומר זה יש את היכולת לצמצם את מספר הנוירונים המתים עקב חוסר זרימת דם ישירות לאחר השבץ. כתוצאה ממחקר העכברים החדש, ד"ר זלוקוביק וצוותו הכולל את המחברים הראשוניים של המחקר ייאומינג וואנג וז'ן ז'או כעת מקווים להמשיך שלב שני נוסף בניסוי קליני זה בכדי לבדוק האם השילוב של שתלי תאי גזע נוירולוגיים ו-3K3A-APC עשויים לגרות את הצמיחה של נוירונים חדשים במטופלי שבץ אנושיים ולשפר את תפקודם. במידה וניסיון קליני זה יצליח, ניתן יהיה לבדוק את השפעת הטיפול על בעיות נוירולוגיות אחרות, גדון פגיעה בחוט השדרה, תחום שגם עבורו נעשים ניסויים שונים בתאי גזע.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם