שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע מהריאות מרפאים פציעה בריאות



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע מהריאות מרפאים פציעה בריאות

מדעני סטנפורד מצאו תא שיוצר שני תאים שונים בריאת העכבר. הם מקווים שגילוים עשוי להוביל לטיפולים טובים יותר לסובלים ממחלת ריאות.

חוקר בבית הספר לרפואה ועמיתיו הצליחו לבודד תאי גזע ריאות של עכבר, לגדל אותם בכמויות גדולות ולשלב אותם ברקמת הריאות הפצועה בעכברים.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

העבודה מעלה תקוות לטיפולים משחזרים שיכולים לרפא מחלות ריאה קשות.

מחקר המתאר את המחקר פורסם בשיטות הטבע. ד"ר קייל לו, דוקטורט, חוקר במכון סטנפורד לביולוגיה בתאי גזע ורפואה רגנרטיבית, ויו"ר בינג לים, MD, חוקר במכון הגנום בסינגפור, חולקים מחברים בכירים. המחבר הראשי היא Massimo Nichane, ד"ר, כיום מדענית במכון סטנפורד תא גזע.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

הריאות הן בין האיברים החיוניים ביותר של הגוף. יחד עם מערכת הלב וכלי הדם, הם מאפשרים לאוויר לנדוד לכל תא ולהיפטר מוצרי פסולת של הנשימה, כגון פחמן דו חמצני. עבור אנשים רבים עם מחלות ריאות בשלב הסופי, האפשרות היחידה היא השתלת ריאות.

"למדענים לא היה בעבר הצלחה רבה בהכנסת תאי ריאות חדשים לריאה פגועה כדי ליצור מחדש רקמה בריאה", אמר לו. "החלטנו לראות אם נוכל לעשות זאת במודל חיה".

החוקרים החלו לעבוד על מנת לשפר את הידע הנוכחי של תאי גזע הריאות. הריאה מחולקת לשני תאים, לו אמר: דרכי הנשימה, המאפשרים מעבר של אוויר לתוך והחוצה של הריאה; ואת alveoli, שבו גזים לעבור ויוצאים הדם. חוקרים אחרים היו מבודדים בעבר תא גזע אחד עבור דרכי הנשימה ותא גזע נוסף עבור alveoli.

לו ועמיתיו חיפשו ומצאו תא גזע יחיד של ריאות, שיכול ליצור תאים הן בדרכי הנשימה והן באלוולי. תאי גזע ריאות רב-תכליתיים אלה אופיינו על ידי הצגתם של סמן חלבון בשם Sox9.

ברגע שהם בודדו את תאי הגזע, הם הצליחו לגרום להם להתרבות באופן דרמטי. כל תאי גזע הריאה של העכבר שהם התחילו לעבוד בהם הצליחו לגדול ל -100 מיליארד מיליארד תאי ריאה במשך שישה חודשים. בעבר, החוקרים לא היו הצלחה רבה להרחיב כל אוכלוסיות תאי גזע הריאות במעבדה.

לבסוף, הם הזריקו את תאי הגזע לריאות עכבר שנפגעו ממגוון רעלנים. "מה שראינו היה שתאי גזע רב-תכליתיים אלה תיקנו את הרקמה הפצועה והיו מסוגלים להבחין בין סוגים שונים של תאים המרכיבים את הריאה הבריאה", אמר ניכאן.

"היכולת החדשה שלנו לגדל את תאי גזע הריאות המולטיפוטנטיים של עכברים בצלחת פטרי במספרים גדולים מאוד, ואת יכולתם של התאים לחדש את דרכי הנשימה ואת הרקמה השנתית, המהווה צעד ראשון לקראת טיפולי ריאה עתידיים לריאה", אמר לו.

"עבודה עתידית תתמקד בשאלה האם ניתן למצוא ולטפח תאי גזע רב-תכליתיים מקרב בני אדם, דבר שעלול לפתוח את הדרך לחידוש רקמת הריאה הפגועה במרפאה".

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם