שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא דיווח: תגלית תאי גזע יכולה לעזור לחולי הסוכרת



מיקי שחם מביא דיווח: תגלית תאי גזע יכולה לעזור לחולי הסוכרת


החוקרים מתקרבים יותר מתמיד להבאת טכנולוגיות תאי הגזע העדכניות מהספסל אל המגרש – והם, בתהליך, לומדים עוד על חלק מהמחלות שנותרו זמן רב בתור קופסאות שחורות רפואיות.


השבוע, מעדנים במוסד לתאי גזע של הארוורד (HSCI) דיווחו את ההצלחה הראשונה בייצור אוכלוסיות חדשות של תאים מייצרי-אינסולין בעזרת תאי גזע של מטופלי סוכרת סוג 1. ההישג כלל את הטכניקה החדשה יותר נטולת העובר לייצור תאי גזע, וסימנה את הצעד הראשון לעבר בניית טיפול שיוכל יום אחד להחליף את תאי ייצור האינסולין הפגומים של המטופל עם תאים בריאים ותפקודיים.


הניסוי, שפורסם בהליכי האקדמיה הלאומית למדעים, גם נתנו את המודל הטוב הראשון – בצלחת פטרי – של כיצד סוכרת סוג 1 מתפתחת, ונתנה למדענים הצצה למה משתבש אצל מטופלים שלוקים במחלה. ידע שכזה יכול להוביל לא רק לטיפולים חדשים מבוססי-תאי גזע, אלא גם לטיפולים תרופתיים חדשים שעשויים לשפר את תסמיני המחלה.


דאגלס מלטון, דירקטור שותף של HSCI, והצוות שלו לקחו תאי עור משני מטופלי סוכרת סוג 1, חשפו את התאים לקוקטייל של שלושה גנים אשר המירו אותם בחזרה למצב עוברי – אשר מיוחסים בתור תאי גזע פלוריפוטנטיים – ולאחר מכן הנחו את התאים החדשים לגדול לתאי בטא, התאים בלבלב אשר מפרישים אינסולין. בסוכרת סוג 1, תאי בטא אלו כבר לא עובדים כדי לפרק את הגלוקוז שמציף את הגוף לאחר כל ארוחה, מה שמוביל לשיאי סוכר שיכולים לפגוע בכליות ובלב.


כדי לבדוק האם תאי מעבדה יכולים לתפקד כמו תאי בטא נורמאליים, קבוצתו של מלטון חשפה אותם לגלוקוז בצלחת. כאשר רמות הסוכר היו גבוהות, התאים ייצרו יותר מהחלבון שתאי בטא משחררים כאשר הם מפרקים סוכר; כאשר רמות הגלוקוז היו נמוכות, רמות החלבון היו נמוכות כמו כן.


"תאים אלו מייצגים את המודל החדש ביותר של סוכרת עבור בני אדם," אומר מלטון. "יש לנו הרבה מודלים טובים של סוכרת מסוג 1 אצל העכבר, אבל כל מה שלמדנו מהם נכשל בקליניקה. עכשיו יש לנו הזדמנות לברר כיצד בני אדם לוקים במחלה."


חוקרי סוכרת מאמינים שההפרעה נגרמת מצד סוג מסוים של תגובה חיסונית אשר השתבש – תאים חיסוניים "מאומנים" בבלוטת התימוס להכיר את התאים של הגוף ולהגן עליהם כנגד הרס. מסיבה מסוימת, חינוך זה לא מתרחש כהלכה אצל מטופלי סוכרת סוג 1, והמערכת החיסונית רואה את תאי הבטא של הלבלב כזרים. הצוות של מלטון כרגע עובד כדי לייצר תאי תימוס ממטופלי סוכרת באותה דרך שהצוות יצר את תאי הלבלב, על מנת לשים את כל השחקנים ביחד בצלחת מעבדה, בסוג של דיורמה ביולוגית של המחלה.


לפי מיקי שחם, בנק החיים, הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.


החוקרים מקווים ללמוד האם סוכרת מתחילה בתימוס או בלבלב, שם תאי הלבלב איכשהו משתנים וכבר לא מוכרים או מוגנים על ידי המערכת החיסונית. "אנחנו עדיין לא באמת יודעים את המנגנון של מה גורם למחלה הזאת," אומר מלטון. "אנחנו לא יודעים איזה תא הוא האחראי, ואנחנו לא יודעים אם אנשים מסוימים נועדו לחלות בה, או אם ישנם דברים שניתן לעשות כדי למנוע אותה, או כיצד להפוך אותה."


זה עשוי להשתנות בקרוב, אם תאי הבטא שמלטון יצר יוכלו לתת למדענים תמונה מלאה של המחלה. אם, לדוגמא, מתברר שניתן לגרום לתאי הבטא החדשים לשרוד את ההתקפה של המערכת החיסונית, אזי הצעד הבא יהיה להחזיר את תאי הלבלב התפקודיים,  שנוצרו בעזרת אסטרטגיות כמו זו ששימשה את מלטון, בחזרה לתוך המטופלים שמהם תאי העור המקוריים נלקחו. אבל אפילו זה לא יקרה עד שלא יתבצעו בדיקות נוספות על התאים כדי להבטיח שהם גם בטוחים וגם אפקטיביים.


לפי מיקי שחם, בנק החיים, בעיה אחת היא שקוקטייל הגנים שצוות HSCI השתמש בו כדי להחזיר אחורנית את השעון אצל תאי העור של המטופלים עובד על ידי שילוב הגנים לתוך הגנום של תא העור בעזרתו של וירוס. שילוב שכזה של חומר זר איננו אידיאלי לטיפול שמיועד לקליניקה, מכיוון ששינויים בגנום יכולים לגרום למגוון בעיות פוטנציאליות, כולל היצירה של גידולים וצמיחה תאית לא מבוקרת. קבוצתו של מלטון, וכמו כן אלו במעבדות תאי גזע אחרות ברחבי העולם, עובדים כדי להחליף גנים ווירוסים מסוכנים אלו בכימיקלים אשר יוכיחו כבטוחים יותר.


כאשר שיטות אלו של ייצור תאי בטא מתבססות יותר ויותר, אומר ד"ר רוהיט קולקרני, מומחה לסוכרת במרכז לסוכרת על שם ג'וזלין בבוסטון, האסטרטגיה יכולה להתרחב כדי לעזור למטופלים עם סוכרת סוג 1 או 2. "היא עשויה אף להיות יותר רלוונטית לסוגים אחרים של סוכרת אשר אין התקפה של המערכת החיסונית", הוא אומר. במקרים אלו, פשוט להחליף תאי בטא לא מתפקדים עשוי לתרום רבות לטיפול או אפילו לריפוי המחלה.


אבל לפני שזה יכול לקרות, אומר מלטון, תאי הבטא החדשים שנוצרו יכולים להפוך למשאב בעל ערך להבנת סוכרת סוג 1 טוב יותר – לענות על שאלות עיקריות כמו מה גורם לתאים להיות כל כך לא אפקטיביים בסוכרת, ובין אם אוכלוסיות חדשות של תאי בטא יוכלו לשרוד ולתפקד אם יושתלו אצל המטופלים. "זו פתיחת דלת לפרויקט ארוך-טווח להשגת הסיבה למחלה הזאת," הוא אומר. "אבל זו דלת חדשה".


מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.


מיקי שחם, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:


·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.


·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.


·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.


בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם