שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם, ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: נתב מגנטי בטיחותי עבור תרפיות בתאי גזע.



מיקי שחם, ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: נתב מגנטי בטיחותי עבור תרפיות בתאי גזע.

Crystal Phend, MedPage Today

11 ליולי 2012

נקודות פעילות

o                    שימו לב שתרפיות המבוססות על תאים , כולל תאי גזע, מתפתחות כאפשרויות לטיפולים פוטנציאלים למגוון רחב של מחלות, כולל MI אקוטי וכשל לב חמור. מעקב אחר ווידוא של אספקה של מספר מספק של תאים יגיע לאתר המטרה הינו חשוב להמשך פיתוח והערכה של הטיפולים.

o                    שימו לב שמחקר זה מציע סימון בטיחותי של אברוני תאים מונונוקלארים אנושיים , שלא ישנה את תפקוד התא ובכך יציג שיטה פוטנציאלית למעקב תאים באמצעות תהודה מגנטית.

o                    שימו לב שהמחקר מעיד על כך שסימון תאים מונונוקלארים אנושיים עם חלקיקים סופרפראמגנטים  superparamagnetic של תחמוצת הברזל iron oxide הינם בטיחותיים ולא משנים את תפקוד התא ובכך מציגים שיטה פוטנציאלית למעקב אחר תאים באמצעות תהודה מגנטית.

מיקי שחם, בנק החיים לשימור דם טבורי, מבהיר כי לגבי תאי גזע לבביים ותרפיות אחרות, שמבוססות על תאים, ניתן לעקוב אחרי הגעתם ליעד ע"י הוספת חלקיקים מגנטיים זעירים שנראים בMRI, זוהי הצעה למחקר היתכנות.

ננוחלקיקים של ברזל לא השפיעו על חיוניות התא או נדידה לאתר המטרה לאחר מתן סיסטמי או מקומי", ג'ניפר ריצ'רדס, MD, מאוניברסיטת אדינבורג, סקוטלנד, ועמיתיה דיווחו במהדורה מקוונת של Circulation: Cardiovascular Imaging.

"אם כך הדבר, לטכניקה זו יש פוטנציאל לעקוב אחר פיזור, תזמון וגורל התאים, שניתנו סיסטמית כחלק מתרפיה תאית: מרכיב קריטי של התפתחות אסטרטגיות טיפול תאיות, ובסופו של דבר ניטור ההצלחה של הטיפול," הם כתבו.

תרפיות המבוססות על תאים מתפתחות כאפשרויות טיפול פוטנציאליות למגוון רחב של מחלות ומצבים, כולל MI אקוטי וכשל לב חמור.

מעקב ווידוא הגעת כמות מספקת של תאים לאיבר המטרה חשוב להמשיך פיתוח והערכה של תרפיות אלה, הדגישו חברי הקבוצה.

מספר דרכים למעקב נוסו אך לא הגיעו לשלב הקליני עקב מגבלות הדמיה או כשלון של ריאגנטים לעמוד בסטנדרטים של יצור נאות.

ריצ'רדס ועמיתיו השתמשו בחלקיק סופרפראמגנטי של תחמוצת הברזל שעטופה בדקסטראן(SPIO)  , חומר ניגודי ל- MRI, כי ניתן היה לזהותם בריכוזים יותר נמוכים מאשר גדוליניום והינם מתכלים אך לא רעילים לתאים.

MRI נבחר בזכות הרזולוציה המרחבית שלו, ניגודיות טובה ברקמה רכה, והעדר קרינה מייננת.

חומרי  SPIO מסוימים כבר מאושרים למתן תוך ורידי, אבל עירוי תאים מסומינים ע"י גורם זה במטופלים טרם קיבל אור ירוק מ-FDA.

החוקרים קודם בחנו את האסטרטגיה    in vitro , בכך שהוסיפו לתאי דם מונונוקלאריים מפריפריה חומר ניגודי SPIO.

הם ראו קליטה של החומר בעקבות צביעה, בעיקר של תאי דם לבנים מסוג מונוציטים . אבל הננוחלקיקים לא הפריעו לתפקוד התאים בשחרור ציטוקינים דלקתיים, וכן החיוניות נותרה אקוויוולנטית במשך 72 שעות.

מבחני מיגרציה (ניוד) שבוצעו in vitro גם הראו אקוויוולנטיות (P= 0.29 לעומת תאים לא מסומנים).

כמו כן, רוב המחקרים האחרים הראו שסימון ע"י SPIO לא פוגע בחיוניות או תפקוד של תאי גזע שהופקו מרקמת שומן, המטופוטית , עצב, מזנכימה, למרות שמעטים דיווחו על תופעות לוואי ואחד הראה עליה בשגשוג תאי הגזע המזנכימליים.

בסדרת ניסויים על מתנדבים בריאים, הקבוצה של ריצ'רדס הדגימה זריקת תוך שרירית של תאים מסומנים לירך לא הייתה מלווה בסיבוכים וניתן עדיין לראות אותה ב-MRI כעבור 7 ימים.

לפי מיקי שחם, מבנק דם טבורי– בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

מתן סיסטמי גם נראה בטיחותי עם בדיקת מינונים הולכים ועולים מ 104 עד  109   מתאים אוטולוגיים המסומנים ע"י SPIO (פי 100 יותר מהדרוש לזיהוי בMRI), ללא תופעות לוואי מוקדמות או מאוחרות על מדדים של לחץ דם, פרפוזיה, קרישה או מדדים נוספים.

בMRI נראה שהתאים נדדו לאתר של דלקת תת עורית מקומית, שהושרתה ע"י מינון תוך עורי של נגזרת מחלבון מטוהר של טוברקולין ב24 ו-48 שעות, אבל אף סימן  לא הופיע בעור הבריא הסמוך לאיזור זה או בשריר השלד. (P<0.05).

צביעה של ביופסיות עור אישרה שתאים המסומנים ב SPIOהיו היכן שMRI הראה.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים לתאי גזע ושימור דם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי בנק החיים, בלבד.




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם